Nieuws nieuws

Coeliakiemaand jaaroverzicht 2016

Elk jaar in de maand mei organiseren wij de Coeliakiemaand. Het is een maand waarin wij ons inzetten om bewustwording te creëren voor coeliakie, geld in te zamelen, dit jaar voor PreventCD onderzoek, en het leven van mensen met coeliakie aangenamer te maken. Maar wist je dat de bloggers die samenwerken tijdens de Coeliakiemaand ook buiten de maand mei druk bezig om zich in te zetten voor coeliakiemaand.nl?

De eerste voorbereidingen voor de Coeliakiemaand 2016 beginnen al in januari. Elize, initiatiefneemster van de Coeliakiemaand, mailde ons met de vraag of we weer wilden meedoen met de activiteiten in mei.

jaaroverzicht-coeliakiemaand-2016-7

In maart kwamen de meeste bloggers bij elkaar op het station in Utrecht voor een ontmoeting en om de plannen door te spreken voor mei 2016. Omdat het initiatief een succes is besluiten we een stichting te worden.

15785443_1323991837665977_569365448_o

In april is het dan zo ver, vijf bloggers zitten bij de notaris voor de oprichting van onze stichting Coeliakiemaand. Elize is de voorzitter en vormt het bestuur samen met Barbara, Denise, Gerry, de glutenvrije man  en Annemiek. Later sluit Marlot van thecoffeetype.com zich ook nog bij ons aan.

De maand mei begint goed met veel (social) media aandacht. Op 28 april wordt Elize geïnterviewd voor radio 5.

jaaroverzicht-coeliakiemaand-2016-2Tijdens de coeliakiemaans hebben wij kortingsacties op onze site en wij geven tijdens de maand maar liefst vier winpakketten weg. Tijdens de maand delen wij 10 plaatjes met feiten over coeliakie en die worden enthousiast gedeeld op social media.

In het eerste weekend van mei zijn er 2 coeliakiemaand-evenementen.

13083299_1789337667964475_4264218682730686021_n

Op zaterdag 7 mei bakken Elize en Barbara van glutenfreeamsterdam.com pannenkoeken bij de glutenvrije winkel in Amsterdam. Zij verkopen daar ook posters.

IMAG4748

Zaterdag 7 mei zijn Mirjam en Denise aanwezig op het lentefeest van Hoeve Ravenstein met een kraam met informatie en T shirts.

jaaroverzicht-coeliakiemaand-2016-3

De T-shirts en posters zijn ontworpen door Emmelou van Bakers and Fakers.

jaaroverzicht-coeliakiemaand-2016-9

14 mei bakken Gerda van glutenvrijhoorterbij.nl en Gea van ZoeteBakselz poffertjes bij de Free From Shop in Apeldoorn. De opbrengst gaat naar Prevent CD.

flyeractie

18 mei houdt Elize van storiesofacoeliac.nl een flyer actie in het centrum van Nijmegen om informatie te verspreiden over coeliakie.

Glutenvrije Lunch

21 mei organiseert Denise van glutenvrijeblog.nl een glutenvrije lunch in de Hoeve Ravenstein.

DSCI1473

22 mei organiseert Gerda een glutenvrije zondag in Hengelo met een wandeling en een diner bij Cherry Originals Steaks.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mirjam van ikbenglutenvrij.nl houdt een spreekbeurt over coeliakie in de klas van haar glutenvrije dochter.

dunne-darm-buitenkant-coeliakiemaand-glutenvrijemama

De spreekbeurt over coeliakie is gemaakt door Annemiek van glutenvrijemama.nl en gratis te downloaden van deze site.

IMG_8056-768x576

Wij sluiten de maand af tijdens het eerste glutenvrije foodfestival Frank en Vrij in Amsterdam Noord. Alles wat je daar kunt eten is glutenvrij! De Glutenvrije Oaties van Verkade, worden er gelanceerd en wij staan er ook met onze T-shirts, posters en informatiekraam.

jaaroverzicht-coeliakiemaand-2016-1

Met al de evenementen en de verkoop van de posters en t-shirts hebben wij €1160,85 ingezameld voor PreventCD.

jaaroverzicht-coeliakiemaand-2016-1

Ook buiten de maand mei geven wij graag informatie over coeliakie. Zo was het voltallige bestuur van de stichting en Mirjam op 10 oktober  aanwezig tijdens de glutenvrije markt in Baarn bij de Hoeve Ravenstein.

En nu? Het bestuur van de stichting is alweer druk bezig met de voorbereidingen voor mei 2017! Wij zijn van plan om weer veel aandacht te trekken voor coeliakie om daarmee bewustwording te creëren. Ook hebben wij al een paar leuke plannetjes voor evenementen  om de maand mei voor glutenvrije mensen tot een feestmaand te maken.

Wij kunnen jou daar ook bij gebruiken. Want iedereen met coeliakie of glutensensitiviteit kan ambassadeur zijn van onze doelstellingen. Ook jij kunt in de maand mei je omgeving informatie geven over coeliakie en glutenvrij leven of een glutenvrij etentje, afternoon tea of barbecue te organiseren voor je klas, je collega’s, vrienden, buren of familie.

Ben je een glutenvrije blogger en lijkt het je leuk om je bij ons aan te sluiten? Neem dan contact op met ons via info@coeliakiemaand.nl

Bewaren

1. Mooi bedrag opgehaald!! Op naar een nieuwe maand in 2017. Ik wil graag weer mee doen!

2. Wat hebben we veel gedaan!
    Op naar coeliakiemaand 2017.

Comments are closed.